تاریخچه و حاشیه های لوگوی کوکاکولا
نوشته شده توسط : لوگو من

 

 داشتن لوگو برای هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ بسیار مهم و ضروری است حال شما بخواهید این کار با لوگوساز حرفه ای آنلاین انجام دهید یا به یک شخص حرفه ای بسپارید، فرقی ندارد. مهم این است که حتما کسب و کار شما هویت داشته باشد. کوکاکولا یکی از برندهای معروف نوشیدنی در ایران است. در سال 1886، قانونی در ایالت ویرجینیا برای ممنوعیت نوشیدنی های الکلی تصویب شد. پس از تصویب این قانون، دکتر جان اس. پمبرتون که مشروبات الکلی خود را در داروخانه ها می فروشد، تصمیم گرفت آنها را با نام تجاری جدید بدون استفاده از الکل به بازار عرضه کند.

او فکر می کرد که نام این محصول از ماده اولیه آن، کوکائین (که از برگ کوکا گرفته شده است) و همچنین عصاره کافئین دانه های کولا است. (بعدها کوکائین این نوشیدنی در سال 1905 از فرمول آن حذف شد). به همین دلیل نام شربت تقویت کننده کوکاکولا را ترکیبی از دو کلمه کوکا و میوه کولا انتخاب کرد. پس از دیدن این نام، فرانک رابینسون، حسابدار دکتر پمبرتون، آن را کوتاه کرد و به کوکاکولا تبدیل کرد و از آنجایی که خط خوبی داشت، نامه ها را با پیچ و تاب زیبا نوشت.

این سبک نوشتاری به قدری زیبا بود که مورد پسند دکتر پمبرتون قرار گرفت و نام کوکاکولا را بر روی تمام محصولات جدید خود به همین صورت گذاشت. اینگونه بود که لوگوی معروف و جهانی کوکاکولا تأسیس شد.

حاشیه‌های لوگوی کوکاکولا

شاید شما هم با مطالبی که در مورد طراحی لوگوی شرکت کوکاکولا منتشر شده است برخورد کرده باشید. شایعاتی مبنی بر ضد مذهبی بودن لوگوی شرکت کوکاکولا که خشم بسیاری از مسلمانان و خریداران این محصول را برانگیخته است.

"این آرم توهین به پیامبر (ص) و شهر مکه بدون توجه مردم عادی است، اگر برچسب نوشابه کوکاکولا را از روی بدنه بطری بردارید و به پشت آن نگاه کنید، لوگوی کوکاکولا را وارونه خواهید دید که روی آن نوشته شده است "لا محمد - لا مکه" که به این معنی است که محمد و مکه وجود ندارد.

مطالعه کنید: تفاوت آرم و لوگو

در این لوگو با فونت زیبا و حرفه ای در یک طرف برچسب "LaMohammed - Lamke" به زبان عربی و در سمت دیگر عبارت Coca-Cola به زبان انگلیسی به صورت مشابه دیده می شود. فرم و تصویر صحیح آن باشد." با این حال، این بحث‌ها تا چه اندازه علمی هستند و آیا این موضوع درست و قابل توجیه است یا خیر، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

پاسخ به ادعای مخالفان لوگوی کوکاکولا

 

1-  وقتی فرانک رابینسون این لوگو را طراحی کرد، اسلام هراسی در ذهن او نبود. بررسی افکار رابینسون به عنوان طراح لوگوی کوکاکولا با یک بیوگرافی مختصر مشخص می شود.

رابینسون در سال 1845 در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او به عنوان بازاریاب فعالیت می کرد و بیش از مشارکت در مسائل سیاسی، اجتماعی و مذهبی، در امور اقتصادی فعال بود و پس از آشنایی با دکتر جان پمبرتون، به عنوان حسابدار در شرکت وی استخدام شد و در سال 1886 موفق شد که لوگو این برند یعنی کوکاکولا را طراحی کند

در این سالها روابط مسلمانان و یهودیان مانند امروز نبود و هیچ مشکل اساسی بین این دو دین وجود نداشت که یک حسابدار به فکر طراحی لوگویی برای از بین بردن اعتقادات دیگران باشد.

2-  اگر برچسب روی بطری های نوشابه کوکاکولا را بپذیریم و آنها را برعکس کنیم، عبارت LaMohammed-Lamke ظاهر می شود، لازم به ذکر است که اخیراً بطری های این محصول فلزی و نشان آن است. این شرکت بر روی آن حک شده است. به گونه ای که این آرم از داخل ظرف قابل رویت نباشد و در واقع اگر هدف این شرکت مبارزه با اعتقادات مسلمانان باشد.

آرم باید بر روی یک برچسب طراحی شود تا بتوان آن را به طور مداوم در پشت آن مشاهده کرد. در همین حال، شرکت کوکاکولا تمایل بیشتری به تولید بطری های فلزی دارد.

3-  اگر بپذیریم که این لوگوی حرفه ای برای مقابله با اسلام طراحی شده است، آرم در حالت عادی هیچ مشکلی ندارد، تنها مشکلی که مخالفان مطرح می کنند، وارونگی برچسبی است که عبارت مذکور روی آن دیده می شود بنابراین می‌توان گفت که فقط تعداد کمی از مصرف‌کنندگان برچسب را برعکس می‌بینند که نیاز به دقت زیادی دارد. مگر در مواردی که فرد قبلاً در مورد آن آگاهی کسب کرده باشد.

 

4-  محصولات این شرکت فاقد مشروبات الکلی می باشد لذا برای مسلمانان قابل استفاده می باشد. پس باید گفت چون نوع محصول مغایرتی با قوانین اسلامی ندارد. بنابراین تلقی یک چیز تصادفی به عنوان یک توطئه کمی غیرمنطقی به نظر می رسد، زیرا یک شرکت به دنبال مشتریان خود در سراسر جهان است و با توجه به جمعیت 1.5 میلیاردی مسلمان، هرگز برای اهداف مذهبی، از آن چیزی کم نمی کند. هدف اصلی شرکت یعنی سود.

5-  به دلیل رقابتی بودن بازارهای تجاری، برخی از رقبای این شرکت ممکن است برای کاهش اعتبار این شرکت اقدام به تخریب آن کنند. در این زمینه، در صورت وجود مخالفت با طراحی لوگوی این برند، گروهی به نمایندگی از جامعه مسلمانان منطقاً می توانند با شرکت کوکاکولا وارد مذاکره و گفتگو شوند و از بحث و جدل و بحث پرهیز کنند.





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: